Share on facebook
Share on reddit
Share on twitter

Nerw błędny

Nerw błędny można porównać do królowej przywspółczulnego układu nerwowego – więc im więcej robimy rzeczy, które go „pobudzają” lub aktywują, takie jak głębokie oddychanie, tym bardziej wygaszamy współczulny układ nerwowy i obniżamy poziom kortyzolu.

Idealnie, w twoim autonomicznym układzie nerwowym, te dwa przeciwstawne mechanizmy tworzą harmonię. Niestety – era cyfrowa, w której żyjemy, ciągły stres wytrącający z równowagi nasz układ nerwowy nam to skutecznie uniemożliwiają. Z tego powodu nerw błędny stał się obszarem badań w społeczności naukowej. Na szczęście istnieją łatwe do wdrożenia, wysoce skuteczne, poparte naukowo sposoby aktywowania mocy przywspółczulnego układu nerwowego poprzez stymulację nerwu błędnego.

7 ŁATWYCH SPOSOBÓW NA STYMULOWANIE NERWU BŁĘDNEGO

1. TERAPIA ZIMNEM

Według badań, kiedy organizm jest narażony na zimno, nasz system walki lub ucieczki słabnie, a nasz system odpoczynku wzrasta – stymulując nerw błędny. Łatwy sposób na rozpoczęcie? Zimne prysznice. Niedługo napiszę post o morsowaniu 😁

2. POZYTYWNE MYŚLENIE

Pozytywne emocje powodują wzrost napięcia nerwu błędnego. W badaniu z udziałem 65 osób połowa uczestników została poinstruowana, aby usiąść i skupić się na pozytywnych myślach wobec innych. Wynik? Wzrost napięcia nerwu błędnego.

3. MEDYTACJA

Medytacja ma niesamowite korzyści neurologiczne. Od zmiany objętości istoty szarej po redukcję stresu, poprawę skupienia i zwiększenie kreatywności, ale jest także potężnym neurohackiem wspierającym napięcie nerwu błędnego.

W badaniu z 2016 r. 35 badanych ćwiczyło medytację uważności jako sposób radzenia sobie ze stresorami życiowymi. Po czterech miesiącach badani wykazali wyższy poziom łączności mózgu i obniżony stan zapalny, co wskazuje na zdrowszy ton nerwu błędnego.

Niestety brak kontroli nad stresem powoduję przewlekły stan zapalny oraz chroniczny ból

4. ODDECH

Oddech jest jednym z najszybszych i najłatwiejszych sposobów aktywacji nerwu błędnego. Sprawdź badania tutaj i dowiedz się więcej o naszej ulubionej technice oddychania tutaj.

5. UŚMIECHAJ SIĘ

Śmiech stymuluje oddychanie przeponowe, aktywuje przywspółczulny układ nerwowy i wyzwala reakcję „kieruj się i zaprzyjaźnij” powiązaną ze zdrowym napięciem nerwu błędnego. Nawet dziesięć minut śmiechu wystarczy, aby wywołać korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Rzuć okiem na badania.

6. ŚPIEW I PIEŚŃ

Nerw błędny jest połączony zarówno z strunami głosowymi, jak i mięśniami z tyłu gardła. Wykazano, że śpiew, intonowanie, a nawet nucenie aktywują te mięśnie i zwiększają zmienność rytmu serca, stymulując w ten sposób nerw błędny.

7. ĆWICZENIE

Wiemy, że ćwiczenia wspierają zdrowie mitochondriów i pomagają odwrócić pogorszenie funkcji poznawczych. Wykazano również, że stymuluje nerw błędny, co może wyjaśniać jego korzystny wpływ na mózg i zdrowie psychiczne. Przeczytaj studium tutaj.

Rozumiejąc niesamowitą moc nerwu błędnego, możesz zacząć ćwiczyć sposoby napinania jego hamującej siły, aby pomóc ci żyć zoptymalizowanym życiem i zrównoważyć skutki współczulnego układu nerwowego.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uzyskaj nasze najlepsze porady dotyczące zdrowia i dobrego samopoczucia, aby pozbyć się bólu

Bądź na bieżąco

„Wypełnij formularz, aby otrzymać swój specjalny raport z najlepszymi sposobami zakończenia bólu kolana (Obecnie BEZPŁATNie)

Uzyskaj nasze najlepsze porady dotyczące zdrowia i dobrego samopoczucia, aby pozbyć się bólu!