fbpx
Share on facebook
Share on reddit
Share on twitter

Nerw błędny

Nerw błędny można porównać do królowej przywspółczulnego układu nerwowego – więc im więcej robimy rzeczy, które go „pobudzają” lub aktywują, takie jak głębokie oddychanie, tym bardziej wygaszamy współczulny układ nerwowy i obniżamy poziom kortyzolu.

🌬 Nerw błędny (nervus vagus) to jedyny nerw, który wychodzi z pnia mózgu i biegnie przez całe ciało. 🫀🫁🧠 Kontroluje pracę serca, płuc, mięśni gardła i dróg oddechowych, wątroby, żołądka, pęcherzyka żółciowego, śledziony, nerek, jelita cienkiego i części jelita grubego. Wpływa na tętno, powstawanie stanów zapalnych, zarządza uczuciem głodu i sytości, kontroluje Twoją reakcję na stres, regenerację organizmu, a nawet bierze udział w tworzeniu wspomnień! Optymalne funkcjonowanie nerwu błędnego determinuje dobre zdrowie, a jego zaburzenie jest ściśle powiązane z powstaniem choroby.

Idealnie, w twoim autonomicznym układzie nerwowym, te dwa przeciwstawne mechanizmy tworzą harmonię. Niestety – era cyfrowa, w której żyjemy, ciągły stres wytrącający z równowagi nasz układ nerwowy nam to skutecznie uniemożliwiają. Z tego powodu nerw błędny stał się obszarem badań w społeczności naukowej. Na szczęście istnieją łatwe do wdrożenia, wysoce skuteczne, poparte naukowo sposoby aktywowania mocy przywspółczulnego układu nerwowego poprzez stymulację nerwu błędnego.

7 ŁATWYCH SPOSOBÓW NA STYMULOWANIE NERWU BŁĘDNEGO

1. STYMULACJA NERWU BŁĘDNEGO ELEKTROSTYMULATOREM

Obecnie możemy w bardzo prosty i bezpieczny sposób stymulować nerw błędny. Do tego potrzebujemy elektrostymulatora tens kompatybilnego z elektrodami nausznymi. Elektrody są nam potrzebne, ponieważ to przez lewe ucho (strefa odruchowa dla nerwu X – błędnego) zaczniemy stymulację.

Elektrostymulator kompatybilny z elektrodami jak i same elektrody nauszne można kupić TUTAJ. i to na jego przykładzie dobrałem długość i intensywność zabiegu opisanego poniżej.

Jest ogromna ilość badań, które pokazują skuteczność metody. Stymulację robimy w sposób następujący:

  1. Podłączamy elektrody nauszne do elektostymulatora
  2. Ustawiamy program pierwszy
  3. *Opcjonalnym krokiem jest namoczenie ucha bądź nałożenie kremu w celu lepszego przewodzenia prądu
  4. Zaczepiamy elektrody tak jak pokazano na obrazku poniżej – blaszkami metalowymi do wewnątrz ucha.

5. Włączamy na 20 minut.

Stymulację nerwu robimy maksymalnie 3 razy dziennie po 20 minut, nie przekraczając 30 minut.

2. TERAPIA ZIMNEM

Według badań, kiedy organizm jest narażony na zimno, nasz system walki lub ucieczki słabnie, a nasz system odpoczynku wzrasta – stymulując nerw błędny. Łatwy sposób na rozpoczęcie? Zimne prysznice. Niedługo napiszę post o morsowaniu 😁

3. POZYTYWNE MYŚLENIE

Pozytywne emocje powodują wzrost napięcia nerwu błędnego. W badaniu z udziałem 65 osób połowa uczestników została poinstruowana, aby usiąść i skupić się na pozytywnych myślach wobec innych. Wynik? Wzrost napięcia nerwu błędnego.

4. MEDYTACJA

Medytacja ma niesamowite korzyści neurologiczne. Od zmiany objętości istoty szarej po redukcję stresu, poprawę skupienia i zwiększenie kreatywności, ale jest także potężnym neurohackiem wspierającym napięcie nerwu błędnego.

W badaniu z 2016 r. 35 badanych ćwiczyło medytację uważności jako sposób radzenia sobie ze stresorami życiowymi. Po czterech miesiącach badani wykazali wyższy poziom łączności mózgu i obniżony stan zapalny, co wskazuje na zdrowszy ton nerwu błędnego.

Niestety brak kontroli nad stresem powoduję przewlekły stan zapalny oraz chroniczny ból

5. ODDECH

Oddech jest jednym z najszybszych i najłatwiejszych sposobów aktywacji nerwu błędnego. Sprawdź badania tutaj i dowiedz się więcej o naszej ulubionej technice oddychania tutaj.

6. ŚPIEW I PIEŚŃ

Nerw błędny jest połączony zarówno z strunami głosowymi, jak i mięśniami z tyłu gardła. Wykazano, że śpiew, intonowanie, a nawet nucenie aktywują te mięśnie i zwiększają zmienność rytmu serca, stymulując w ten sposób nerw błędny.

7. ĆWICZENIE

Wiemy, że ćwiczenia wspierają zdrowie mitochondriów i pomagają odwrócić pogorszenie funkcji poznawczych. Wykazano również, że stymuluje nerw błędny, co może wyjaśniać jego korzystny wpływ na mózg i zdrowie psychiczne. Przeczytaj studium tutaj.

Rozumiejąc niesamowitą moc nerwu błędnego, możesz zacząć ćwiczyć sposoby napinania jego hamującej siły, aby pomóc ci żyć zoptymalizowanym życiem i zrównoważyć skutki współczulnego układu nerwowego.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zioła zamknięte w pigułce

small_c_popup.png

Zapisz się do newslettera

Uzyskaj nasze najlepsze porady dotyczące zdrowia oraz odbieraj kody rabatowe