Share on facebook
Share on reddit
Share on twitter

Ból – skąd się bierze?

Cześć

Czy zastanawiałeś się kiedyś skąd się bierze ból? Czy może on pochodzić wyłącznie z Twojej głowy?


Czym jest ból?

Ból jest tylko interpretacją naszego układu nerwowego. Znaczy to dla nas tyle, że jeżeli nasz mózg (szef) znajdzie w naszym ciele warunki na powstanie dolegliwości bólowych, to one się u nas pojawią. Ból możemy traktować jako system alarmowy – który przestrzega nas przed zagrożeniem, urazem.

Jest on w stanie strukturalnie wpłynąć na nasz mózg.

Przewlekły ból zmniejsza gęstość kory przedczołowej oraz wzgórza o 0,5%.. każdego roku. Jeżeli pomnożymy tę liczbę przez lata, w których cierpimy, możemy mieć poważne ubytki w tych obszarach. Podkreślić trzeba, że nie ma jednej i konkretnej do zdiagnozowania przyczyny, która mogła by wywołać u nas przykre odczucie jakim jest ból. Oznacza to, że tych składowych wpływających na nasze obecne odczucie jest prawdopodobnie sporo (zła dieta, operacje, urazy, traumy).

Skąd ból się bierze?

Badania pokazują, że według medycyny akademickiej , tylko w 2% przypadków możemy wskazać jednoznaczną przyczynę bólu. Ból przewlekły nie jest dobrym wyznacznikiem uszkodzenia mechanicznego tkanek.

Możliwe jest odczuwanie bólu pomimo braku uszkodzenia tkanki, jak również uszkodzenie tkanki bez dolegliwości bólowych.

Jak wspomóc organizm w tej nierównej walce?

Naszą rolą powinno być umocnienie organizmu, oraz wspomaganie go w walce z bólem

Regeneracja!

Od 7 do 8 godzin snu powinno stanowić podstawę naszej zdrowej rutyny. Warto też zadbać nie tylko o ilość, ale i jakość snu. Jak powiedział Wiliam Thomas:

William Thomas:

„Jeżeli czegoś nie można zmierzyć, to nie można tego ulepszyć…”

gorąco zachęcam, by zainwestować w opaskę mierzącą jakość naszego snu. Dla osoby zdrowej stosunek głębokiego snu do fazy lekkiej powinien wynosić około 25%.O roli i istotności snu w naszym zdrowiu postaram się napisać oddzielny post.

Dieta!

Im szybciej zdasz sobie sprawę z roli jedzenia w życiu, tym lepiej dla Ciebie. Na początek kilka prostych rad:

  1. Ogranicz przetworzone żywność do minimum
  2. Kupuj półprodukty – warzywa, nasiona i pestki, oleje niepoddane rafinacji, kasze, grzyby i owoce
  3. Mięso kupuj tylko świeże i surowe
  4. Z nabiału postaraj się wybierać produkty fermentowane – czyli jogurty i kefiry
  5. Unikaj – margaryn, konserw mięsnych i słodyczy
  6. Postaraj się unikać produktów pszenicznych

Aktywność fizyczna!

Badania wskazują na to, że w niespecyficznych bólach kręgosłupa, nie ma różnicy między specjalnie ułożonym zestawem ćwiczeń na daną dolegliwość, a ćwiczeniami ogólnymi i zwiększeniem aktywności fizycznej w ciągu dnia.🏋Powinieneś więc znaleźć taką aktywność, która sprawia Tobie frajdę, a w ciągu dnia będziesz starał się więcej poruszać. Może to być dla przykładu wybranie schodów zamiast windy, czy wybrać się na dłuższy spacer z psem.


Co jeśli mimo profilaktyki i zdrowych nawyków, ból nie ustępuje?

Możliwe jest, że mimo zdrowych nawyków, oraz wysokiego potencjału regeneracji Twojego organizmu, pojawi się ból, bądź przeciążenie. W takim wypadku polecam wiztę u fizjoterapeuty, który będzie wstanie odciążyć układ nerwowy, na przykład z starych urazów, lub nakieruje na dobre tory zdrowotne. Każdy powinien być traktowany indywidualnie.

A czy Ciebie na codzień dręczy nieprzyjemne uczucie bólu?

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do nas
Odbierz 20% na jedną wizytę!

Bądź na bieżąco

Subksrybuj i odbierz 20% rabatu na jedną wizytę!